Tuesday, May 31, 2005

Positiivisia fiiliksiä

Ehkäpä tämä projekti sittenkin onnistuu! Nyt on syömisiä muutettu jo runsaan viikon ajan siten, että hiilareitten määrä on vähentynyt. Tämä kokeilu johtuu toisaalta karppaajien positiivisista kokemuksista, toisaalta siitä, että työterveyslääkäri kehotti joitain aikoja sitten minua kokeilemaan vähäksi aikaa hiilihydraatitonta kautta ja sen jälkeen kokeiluja maitoa/viljoja lisäten; tavoitteena löytää mahdollinen sokerien imeytymishäiriö, jota ei kai testein voi todeta. Varsinaista laktoosi-intoleranssia tai keliakiaa minulla ei ilmeisesti ole.

Ja nyt elämä hymyilee! Olo on hyvä ja energinen, ruoka maistuu eikä ole nälkä! Vatsakin toimii normaalisti, mikä on täysin uusi tunne. Samoin housunvyötärön päällä roikkunut röllykkä näyttää pienentyneen. Nestettähän se toki on, mikä tässä vaiheessa poistuu - mutta silti jo vähän kurkkasin vaa-allekin ja se näytti ihan hyviä lukemia. Siltä varalta että punnituspäivään mennessä olisin turvonnut ihan possuksi haluan näin kirjallisesti todistaa itselleni, että alaspäin ollaan menossa.

Olen pitkään pohtinut näitä ruoka-asioita ja saatankin ehkä päätyä johonkin "hyväkarppaamisen" tyyliseen metodiin 'a la South Beach Diet, kuitenkin sitä omien tuntemusten mukaan soveltaen. Minä en näe itse asiassa hyväkarppaamisen olevan kovin kaukana esim. liikunnalliselle ihmiselle hyvin soveltuvista Kutrin opeista, joskin jälkimmmäisessä menetelmässähän hiilareita ei ole niin voimakkaasti rajoitettu. Tällä minun kokeilulla pitäisi vähitellen löytää itselle sopiva ruokailutapa, joka ei ole hihhulikuuri suuntaan eikä toiseen. Olen joskus vähän kokeillut Atkinsia, mutta se tuntui ainakin silloin kovin rajoittavalta ja kärsin melkoisesta pahoinvoinnista. Ja koska tämä kannattamani metodi suosii liikuntaa ja sallii, jopa edellyttää, riittävän hiilihydraattipitoisen aterioinnin urheilun yhteydessä, voi se sopia minulle paremmin. Proteiini taas auttaa jaksamaan ja kehittämään lihasmassa (+ välttämään suurinta ongelmaani eli makeanhimoa). Katsotaan mitä tulee, nyt ainakin olo on hyvä.

4 Comments:

At 14:08, Blogger Linne said...

Mielenkiintoista lääkärisi lausuma. Mulla ei ole keliakiaa eikä laktoosi-intoleranssia mutta olen käytännössä maidoton ja gluteiiniton (oireet ovat rajuja), eikä kukaan lekuri ole toistaiseksi keksinyt syytä. Atkins + muut karpit toimivat elämäntapana (ei dieettinä) kaikista parhaiten.

 
At 10:52, Blogger Kristel said...

Kiva jos löytyy sellainen ruokavalio, josta tulee hyvä olo. :) Mä olen yrittänyt yksinkertaisesti syödä vähemmän, ja enemmän kasviksia... Periaatteella että en syö niin paljon kuin haluan vaan niin paljon kuin tarvitsen. Porkkanoita ja kirsikkatomaatteja kuluu paljon välipaloina...

 
At 11:14, Blogger Hembu said...

Ihan samoja havaintoja täällä! En mäkään mitään Atkinsia noudata, oon vaan jättänyt hiilihydraatit vähiin ja lakannut välttelemästä rasvoja. Paino putoo ja olo on hyvä. Parasta on se, ettei edes tunnu, että olis millään dieetillä!

 
At 11:28, Blogger nanna said...

Kiitos kommenteista! Kati H: mielenkiintoista kuulla, että jollain toisellakin on samanlaisia kokemuksia! Voi olla, että tästä on vähän kuin pakko tulla elämäntapa. Kuulemma on satoja erilaisia sokereita, samantyyppisiä kuin laktoosi, joita esiintyy lähinnä viljoissa ja maitotuotteissa. Ja niitä on sitten mahdotonta havaita testein (ainakaan kohtuukustannuksin) mutta niillekin voi allergisoitua. Ainoa vaihtoehto on siis kokeilla!

 

Post a Comment

<< Home